Eerste weken overleefd in Thailand&Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Floor Molenaar - WaarBenJij.nu Eerste weken overleefd in Thailand&Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Floor Molenaar - WaarBenJij.nu

Eerste weken overleefd in Thailand&Laos

Blijf op de hoogte en volg Floor

18 Oktober 2013 | Laos, Vientiane

De grote reis is eindelijk begonnen! Na twee dagen extra gewerkt te hebben en uiteindelijk toch echt afscheid genomen van iedereen in Nederland, was het hoog tijd om te gaan vliegen naar Bangkok. We vlogen via Hong Kong, de reis ging prima, niks van de tyfoon mee gekregen en we kwamen voorspoedig aan in het oh zo heerlijke chaotische Bangkok.

We hadden van te voren al een hostel geboekt in Bangkok, vlakbij de Koh San Road en Rambrutrri Road, wat echt ideaal was want we waren allemaal brak en moe, hadden een nacht over geslagen en wilden eerst even een heerlijke powernap doen en verkoeling zoeken in het zwembad. De avond zelf hebben we ons vermaakt met een heerlijk dineetje en het nuttigen van onze eerste Chang beer. We moesten wel even wennen aan het leven van een backpacker zoals het afdingen van ALLES. Ons eerste (kokos)drankje was een groot drama, het chloorwater gaf zo'n ranzige nasmaak en An en ik kwamen er naar een dag achter dat je de wc gewoon door kon spoelen ipv met een spuit die naast de wc hangt om je kont mee af te spoelen, het begon al bijna te stinken in de kamer. Zo modern is Thailand dus gewoon.

De dagen erna in Bangkok hebben we door gebracht met het bezoeken van de floating market, heerlijk lokaal marktje op het water, het bezoeken van de tempel (ja die hadden Robin en ik de vorige keer niet eens gezien), lokale bus gepakt en zo heel veel van Bangkok gezien om de nachttrein te boeken naar Changmai. Die ging alleen niet dus werd het een nachtbus. Op een avond zijn we naar een skybar geweest waar de Hangover 2 is opgenomen, uitzicht vanaf de 62ste verdieping, echt super vet! Erg romantische plek dus wij hebben heel romantisch met zijn viertjes een biertje gedronken, meer zat er niet in want de prijzen waren belachelijk duur! Maar zeker de moeite waard. Verder nog naar een grote markt geweest waar alles, maar dan ook werkelijk waar alles te koop was. Ik was blij dat we naar drie nachten richting het noorden gingen, op naar Changmai, eindelijk frisse lucht inademen!

We hadden gehoord over een heel chil hostel, namelijk Julie's guesthouse (thanks el). Echt een super chil hostel, kwamen 's ochtends half zes aan dus zijn daar neer geploft en gewacht tot acht uur om te horen of er plek was. We waren het welkomst comite voor de mensen die katje lam terug kwamen van uitgaan, je kunt je voorstellen dat wij ons kostelijk hebben vermaakt. We werden meteen uitgenodigd voor een drankje die avond van twee eigenaren van een bar. Die dag lekker gechilt bij het zwembad (hadden we zeker wel weer verdiend na zo'n lange busreis), wat tempels bezocht en heerlijk gegeten op de nightmarket. Het idee was om een onschuldig chang biertje te drinken bij de kroeg waar we waren uitgenodigd, maar al snel kwamen de tequila shotjes op de bar, dus voordat we het wisten waren we heel wat buckets/shotjes en biertjes verder en belandde we in de Spicy, de enige kroeg die open was tot vijf. Met als resultaat de eerste echte 'changover'.

In Changmai hebben we een tweedaagse jungle trip gedaan, we zijn eerst paar uur gaan hiken door de jungle, super vet. Het begon na een uur te regenen maar dat was helemaal niet erg want het was snik heet en die afkoeling vond ik zelf heerlijk. Ik liep meteen achter de gids Nam aan, wat ervoor zorgde dat ik zonder enige schram de afdaling heb gehaald, in tegenstelling tot veel mensen die achter mij de berg afkwamen, heb me erg geamuseerd moet ik zeggen. Veel mensen kregen er een nieuwe modder tattoo bij. Ik liep achter de gids Nam aan, de discussie van de dag was of Nam een vrouw of een man was, maar die avond kwamen we erachter dat het een vrouw was die graag een man wilde zijn. Nam was erg enthousiast, maakte hoeden van grote bladeren, kon veel vertellen over de jungle en het was een super leuke hiking. Bij de hutjes aangekomen zijn we op een olifant gaan rijden. Voordat ik het wist werd ik voorop het hoofd van een olifant gezet, de guide die sprong er snel vanaf, An&Do zaten achter mij op een stoeltje, zat ik daar dan. Voelde aan als een deurmat, erg onstabiel maar was wel een mooie ervaring. 's avonds heerlijk met ze alle gezongen, biertjes gedronken en de geweldige bizarre heldere sterrenhemel bekeken. We gingen door het dolle heen toen we binnen tien minuten drie vallende steren zagen, wat kunnen kleine dingen het leven toch mooi maken! Een super grote spin hing heerlijk voor ons houten hutje, waren erg blij dat hij die ochtend nog precies in dezelfde houding in het web hing. De volgende dag geraft, was kort maar krachtig, maar we hebben nog wel weten te zorgen dat een andere boot omging, was iets minder leuk voor hun, grote paniek in de tent! Een gast binnen kunnen hengelen en het zorgde eerlijk gezegd wel voor wat extra sensatie en uiteraard blij dat ik niet die persoon was die in het water lag. Watervallen bekeken en vanaf gegleden,het was echt een top jungle tocht! Die avond weer uitgeweest met de hele groep van de jungle tocht, je ontmoet snel veel leuke nieuwe mensen, wat ervoor zorgt dat wij elkaar ook niet zo snel zat raken;)

Vervolgens zijn we richting Pai gegaan, wij wilden dit graag met scooters doen, maar na zoveel mensen verwond terug te zien komen in Julie's, hebben we maar de minivan geboekt. Dat was echt een top idee, 762 bochten later en kotsmisselijk kwamen we aan in Pai. Leuk klein dorpje. Die dag gechilt bij een zwembad bij een resort, waar we twee nederlandse jongens hebben leren kennen die op stap waren met de nederlandse eigenaar van het hostel, waar wij ook sliepen. Toeval bestaat niet. Die jongens hadden vier scooters, kwam dat goed uit dat wij met zijn vieren waren. Iedereen op een scooter achterop, zijn we rond gereden door Pai om alvast van een mooi uitzicht over Pai te kunnen genieten en pauze gehouden bij een super schattig klein karaoke barretje ergens aan de rand van Pai. Frits, de eigenaar van Happy House begon met een nummer dus het dak ging eraf. Wij zijn de hele dag sowieso al aan het zingen, dus karaoke is natuurlijk helemaal ons ding! Erg goed vermaakt dus. De volgende dagen zijn we met zijn achten continue opgetrokken, hebben een super mooie scooter tocht door de bergen van Pai gemaakt, echt geweldig mooi! Prachtig uitzicht, kleine dorpjes met spelende kinderen, echt puur Thailand. Toen we met de terugtocht bezig waren begon het keihard te regenen en te onweren. Eerst even geschuild maar we moesten uiteindelijk toch echt verder, met als gevolg in het donker terug te rijden met uitzicht op gigantische bliksem in de bergen. Echt best wel vet. Diploma voor scooterrijden is in ieder geval in de pocket na deze scooter dag! Verder de benodigde biertjes gedronken en dansjes gedaan bij don't cry. Happy House en Pai voelde als ons nieuwe thuis. Na vijf dagen zijn we verder gegaan richting de grens.

We zijn de grens over gestoken naar Laos, hier zijn we drie dagen de gibbon experience gaan doen. Dit houdt in drie dagen lang tokkelend door de jungle, holymoly wat een vette ervaring! Stukje hiken, stuk tokkelen en dat drie dagen lang. We sliepen in een ontzettend gruwelijk mooie boomhut midden in de jungle van Laos. Je kon er alleen tokkelend komen. Drie verdiepingen voor ons zelf, eten werd gebracht, bier werd gehaald, klein keukentje en badkamer waar je heerlijk uitkijkend over de jungle kon douchen, echt een geweldige ervaring! Daarnaast waren we met een super leuke groep, we konden elkaar natuurlijk al goed van Pai. 's avonds was het kaartspel Ezelen echt het beste idee ooit, hebben dubbel gelegen van het lachen. De laatste ochtend werden we wakker gemaakt door de apen die echt de meest bizarre geluiden maakten. Ik werd er wakker van en keek met mijn hoofd onder mijn klamboe door naar buiten, zag ik de gibbons gewoon verderop in de bomen spelen, wat een geluksmoment! De gibbons werden niet vaak gezien volgens de gidsen, dus we hebben erg mazzel gehad.

Na de drie dagen alleen maar rijst te hebben gegegeten, dus lees 's ochtends, smiddags en 's avonds, waren we dolblij dat we terug in het dorpje overheerlijke pizza's hebben mogen oppeuzelen. De dagen erna zijn we met de slowboat meer Laos in gevaren, super chille dagen. Beetje chillen op een boot, beetje lezen, kletsen, muziek luisteren en genieten van de natuur, ik kan wel wennen aan dit leven! In Luang Prabang hele vette watervallen gezien, het uitgaan ontdekt wat erg bijzonder is. Wij kwamen rond elf uur bij een soort van bar/restaurant aan in de veronderstelling dat het daar zou gaan gebeuren die avond. We konden weer gaan want het was net afgelopen, helaas pindakaas. Alleen de bowlingbaan was nog open en blijkt dat nou net iets te zijn waar ik zo'n bloedhekel aan heb. Zal ook eerlijk toegeven dat de reden is dat ik er niks van bak, maar een keer strike gegooid, dus ik was allang tevreden. Gelukkig waren we nog steeds met dezelfde leuke groep, dus wij vermaken ons op iedere plek wel. Maar erg bijzonder dus dat uitgaan in Luang Prabang.

Gister wezen tuben in Vang Vieng, ook weer een leuke ervaring rijker. Jammer dat er nu nog maar drie barretjes waren ipv 50 in vergelijking met een paar jaar geleden, maar ach uiteindelijk is het nog hetzelfde idee. Uiteindelijk begonnen we als eerste en gingen we veel te laat weg waardoor het alweer bijna donker werd toen we nog op de band op de rivier zaten, ha leuk dat tuben! Was evengoed een top dag, hebben al die belachelijke engelsen uitgelachen, ik blijf me verbazen over dat volk en vooral over hun drankgebruik.

We zijn nu drie weken weg maar het voelt als maanden, zoveel als dat je mee maakt en ziet. Het gaat super goed met de meiden, het is hier heerlijk weer en gelukkig weinig regenbuien gehad. Door laos gaan we als een trein, maar des te meer tijd hebben we voor de overige landen. Ik ben de nachtjes al aan het aftellen, want straks kan ik Marije met open armen ontvangen! Die komt een maand met ons mee reizen! Hopelijk genieten jullie van de heerlijke herfst dagen met warme choco en pepernoten! Ik kom hier in ieder geval niets te kort!

• 18 Oktober 2013 - 13:36

Elke:

Floor wat een topverhaal! Ben blij dat jullie Julie's leuk vonden :) Geniet ervan en kus aan de rest! X

• 18 Oktober 2013 - 13:42

Kis:

Heerlijk verhaal floor:)
    Fijn om te lezen dat jullie het zo naar t zin hebben!
    Kijk nu al uit naar je volgende verhaal
    Mis je, Liefs

• 18 Oktober 2013 - 14:44

Marije:

Wat een heerlijk verhaal! Die biertjes komen echt overal tussen door hihi
    En dat van die olifant hoe gaaf!
    Kan niet wachten geniet er van chick! X

• 18 Oktober 2013 - 15:32

Anniek:

Leuk homie! Je schrijft zoals je praat, heerlijk! Lekker genieten daar, en schrijf maar veel mooie verhalen voor ons. X

• 18 Oktober 2013 - 16:46

Suus:

Floor, geweldig verhaal, wat een gave avonturen!!

• 18 Oktober 2013 - 18:26

Maud:

Floortje!! Wat een vette verhalen al joh!! Jullie zitten niet stil! Klinkt allemaal echt super gaaf!! Ben benieuwd naar de foto's! Geniet er lekker van! We wachten de volgende berichten weer af. Geniet lekker! Liefs

• 18 Oktober 2013 - 21:51

Trees:

Wat onwijs gaaf allemaal Floor, geniet er van

• 22 Oktober 2013 - 12:52

Yvonne:

prachtig om jullie avonturen te lezen.
    wat schrijf je leuk, Floor, je kunt altijd nog columnschrijfster worden.
    geniet er ontzettend van verder.
    liefs,Yvonne

• 26 Oktober 2013 - 11:18

EMiel:

WOUW ik kan niks anders zeggen. Awesome om dat allemaal mee te maken he:) Nou geniet er lekker van en safe travels x

• 29 Oktober 2013 - 16:13

Ger:

Floor
    Geweldig al dat natuurgeweld en avonturen. Nu nog mooie fotos en een new book is born
    ger