More fun in the Philippines - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Floor Molenaar - WaarBenJij.nu More fun in the Philippines - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Floor Molenaar - WaarBenJij.nu

More fun in the Philippines

Blijf op de hoogte en volg Floor

26 December 2013 | Filipijnen, El Nido

Het is tijd voor een nieuw reis verslag. Robin heeft me de afgelopen weken vergezeld. Een strak tijd schema stond al voor hem klaar want we hadden maar twee weken de tijd voor Vietnam. Bij aankomst op het vliegveld van Hanoi wilde ik hem om de nek vliegen maar een immigratiedienst mannetje liep streng met hem mee door de douane want meneer had geen Vietnamese Dong, niks geen leuk onthaal dus.

We hebben de eerste dag de geweldige chaos stad Hanoi verkend op een ouderwetse bakfiets met zitje voor op, nooit bedoeld voor twee personen maar wij vonden het een leuke uitdaging. Het was weer even wennen om op pad te zijn met een twee meter lange vent, de Vietnamese meisjes zagen hem werkelijk waar als een attractie, iedereen wilde met hem op de foto en er werd gegiecheld als Robin langs liep.

De reis werd vervolgt naar Ha long bay, dit zijn allemaal gigantische rotsen in de zee. We hadden een gids die er een dag over deed om erachter te komen dat er niet genoeg slaap plekken waren, met het gevolg dat we naar een andere boot werden gestuurd. We waren gelukkig niet de enigen en drank en kaartspellen kwamen op tafel. Robin en wat mannen gingen pokeren met Vietnamese dong, die konden eindelijk eens met echt geld smijten, 1 euro is namelijk 30.000 Dong. Wat waren ze in hun element.

We gingen meteen door naar Sapa met de nachttrein want we hadden geen tijd te verliezen. In Sapa hebben we een twee daagse tocht gemaakt door de rijstvelden en sliepen bij de mensen thuis in een bergdorpje. De gids heeft ons happy water geïntroduceerd, ook wel rijstwijn. Tijdens het avondmaaltijd moest en zouden we zeven keer happy water atten, totdat de fles leeg was. De reden hiervoor was dat je warm bleef en snel kon slapen. Het is winter in Vietnam en de temperaturen waren bijzonder laag. Dus 's avonds met de groep om het kampvuur gezeten en we hadden nu een extra reden om warme choco te drinken! De omgeving was er prachtig en hadden super mazzel met het weer ondanks de kou in de avond.

Nadat ik de zoveelste winkel in was gelopen in Hanoi op zoek naar een dagboek, bleef Robin buiten wachten want hij was het winkelen zat. Plotseling liep hij een vriend uit Amsterdam tegen het lijf. Niet wetend van elkaar dat ze in Vietnam op vakantie waren. De hele dag vermaakt met sterke verhalen vertellen onder het genot van wat biertjes.

Die nacht zijn we opnieuw met de nachttrein door gegaan naar Hue. Je slaapt vaak in een 4persoons cabine. Dit keer met een Vietnamees die hele regenwouden omver heeft gezaagd! Niet te doen dat gesnurk. In Hue zijn we met een easyrider naar de ondergrondse tunnels gegaan waar Vietnamezen tijdens de Vietnam oorlog zes jaar hebben gewoond. Onder de grond zijn zelfs baby's geboren, bizar om dat voor te stellen maar erg indrukwekkend om te zien. Onderweg hebben we een stop gemaakt op de lokale markt. Voor het eerst dat de Vietnamezen super vriendelijk waren en ons voor het eerst niet zagen als goudstaven. We kwamen bij de ganzen afdeling en iedereen wilde met ons op de foto. We hebben ontzettend met ze gelachen. Bijzonder om het verschil te zien tussen de mensen in Vietnam. Een groot deel probeert je af te zetten voor het leven maar zodra ze niets meer van je moeten, wat vaak in het binnenland is, dan staan ze te springen om voor de foto te poseren en zijn ze ontzettend vriendelijk.

In Hoi An zijn we naar een kleermaker gegaan om pakken op maat te laten maken voor Robin. Die heeft zich daar helemaal uitgeleefd. Het vrouwtje die ons continue hielp kwam serieus tot zijn borst, ze waren een animatie team op zich. Hoi An is een geweldig schattig plaatsje met 's avonds allemaal lichtjes en lampionnetjes, perfecte stad om romantisch te doen! Tijdens een scootertocht werden we nog van onze scooter getrokken door dronken mannen die op dinsdag middag drie uur straal bezopen in een tuin aan het feesten waren. We zijn naar binnen gegaan en hebben mee gedanst en gefeest. Opnieuw moesten we bier atten en ze vonden het geweldig dat we er waren. We wisten niet wat ons overkwam maar dit zijn de momenten dat je weet waarom je op reis bent, geweldig!

Na Hoi An zijn we door gegaan naar Dalat, het is altijd maar weer de vraag hoe de reis erheen gaat, maar uiteindelijk kom je wel op de eindbestemming aan. In Dalat hebben we een caynoning trip gedaan wat ontzettend gaaf was! Abseilend door watervallen en springen van dertien meters hoge rotsen en achterstevoren van watervallen afglijden. Helaas moesten we alweer door naar Saigon, want het vliegtuig naar de Filippijnen stond op ons te wachten. Die busrit was misschien wel het meest verschrikkelijk. De hele nacht heeft kneiterharde muziek aan gestaan, we vroegen niet om een disco bus?! Geen oog dicht gedaan en bij aankomst werd aan me neus geknepen als teken dat we er waren. Rare wezens sommige Vietnamese.

'More fun in the Philippines' is de slogan van de Filippijnen. Daar is geen woord van gelogen. Na de eerste dag een scooter tocht hebben gemaakt door Cebu city hebben we al meer uitnodigingen gekregen dan ik in die maanden daarvoor. Robin heeft gebasketbalt met locals, we werden bij een school uitgenodigd om een viering bij te wonen en mensen zijn continue naar je aan het lachen en willen je altijd en overal mee helpen. Geschuilt voor de regen bij mensen thuis, ze trekken zelfs hun shirt uit om je zadel droog te houden! Er ging een totaal nieuwe wereld voor ons open, waar zelfs Nederland nog veel van kan leren.

Op het eiland Cebu hebben we met walvishaaien gezwommen. De grootste vissen op de wereld. Ze voeren de beesten vroeg in de ochtend. Ik was lekker met me snorkel naast de gigantische beesten aan het dobberen, komt er ineens een staart op me af. Op het moment dat ik weg zwem kijk ik achter me, zwem ik zowat in de bek van een ander. Ik wist niet hoe snel ik weg moest komen. Gelukkig eten ze alleen plankton en doen ze geen vlieg kwaad.

Vervolgens zijn we naar een ander eiland Palawan gevlogen. Hier zijn we naar de ondergrondse rivier gegaan. We hadden een hutje naast het strand met prachtig uitzicht. 's Avonds vond er een lokale pre christmas party plaats, ik heb nog nooit zoveel mannen met hun billen zien schudden! We stonden er al snel tussen te dansen. De mannen waren iets te enthousiast met alcohol en hadden het zwaar want de een kon het om tien uur al niet meer binnen houden en de volgende viel in slaap in ze stoel. Opnieuw hebben we onze ogen uitgekeken en ons ontzettend vermaakt.

Aangenomen in El Nido kon eindelijk het relaxen beginnen. Prachtige parelwitte stranden met palmbomen, google alsjeblieft wat plaatjes want dan begrijp je meteen waarom de Filippijnen tot mijn favo vakantie bestemming hoort. We hebben gesnorkelt, eiland gehopt en gister op eerste kerstdag de hele dag op een mooi rustig strand gelegen. Vandaag was de bedoeling dat we gingen duiken maar Robin heeft gister iets verkeerd gegeten dus die ligt in de lappenmand. Gelukkig ben ik er om hem te verzorgen, heb de afgelopen weken ook al mijn eigen knieën verzorgd want scooters maken meer kapot dan je lief is!

Iedereen hele fijne dagen gewenst en natuurlijk alvast een knallend nieuw jaar!!

• 26 December 2013 - 07:59

Laus:

Wauw! Meteen even gekeken op Google! Echt geweldig!
    Ben jaloers op alles wat je meemaakt! Xxxx

• 26 December 2013 - 09:21

Marije:

Waauw wat klinkt het heerlijk! En wat maken jullie veel toffe dingen mee. Goed voor hem en. Je knietjes zorgen! Fijne kerst en een dikke kus

• 26 December 2013 - 10:26

Ilse:

Wat een prachtig verhaal weer met mooie avonturen!
    Heel gaaf allemaal!
    Ziet er op google idd allemaal erg mooi uit

• 26 December 2013 - 10:27

Ilse:

• 30 December 2013 - 11:43

Kis:

Wat een fijn verhaal weer Floor!
    Pfoe wat ga ik je missen met O&N zeg! Kan me niet eens meer herinneren t zonder jou te vieren!
    Nou geniet ervan!! Liefs,

• 30 December 2013 - 20:55

Ger:

floor en robin ik ben overstag en als het effe kan ga ik ook die kant op. Niet voor een pak maar voor de geweldige omgeving. Kus en een geweldig uiteinde

• 08 Januari 2014 - 12:36

Erik:

Ha Floor en Robin!
    Schitterend beschreven reisverslag, zeer boeiend en jaloersmakend. Geniet lekker van het mooie leven!
    Gr, Erik de Groot