Actie in Maleisie - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Floor Molenaar - WaarBenJij.nu Actie in Maleisie - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Floor Molenaar - WaarBenJij.nu

Actie in Maleisie

Blijf op de hoogte en volg Floor

21 Februari 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Afgelopen weken in Maleisië zijn voorbij gevlogen, met erg veel hoogtepunten en actie in de tent! Onze eerste bestemming in Maleisië was Langkawi. Hier hebben we een boottocht gedaan, dit keer eindelijk eens met een speedboot. Heerlijk om dan racend over dat water te gaan ipv al die slome bootjes in de vorige landen. Arenden waren aan het jagen op vissen, dus bereid je maar voor op geweldige foto's voor je lezingen pap! De dag erna met scooters het eiland verkend, doordat we niet helemaal goed gingen reden we over slingerende wegen door de jungle! Super vet. Do en ik zijn later nog naar een waterval gecrost, de waterval was niet bijzonder groot, eerder een klein pis straaltje maar de Irakezen vonden ons erg interessant en wilde hele fotoshoots met ons doen, daar hebben we vriendelijk voor bedankt. We kunnen er wel geld voor gaan vragen zovaak als al die toeristen, waaronder vooral Chinezen met ons op de foto willen, dan verdienen we ook nog wat tijdens deze reis.

In Georgetown vlogen de dagen voorbij, we hebben met scooter het hele eiland verkend. Dit was nog een uitdaging want de hele stad is eenrichtingverkeer. We hebben een avond een uur lang naar een tankstation gezocht want als we een paar keer verkeerd reden moesten we weer de halve stad rond. Dit was ook het geval toen we opzoek gingen naar het park, uiteindelijk na drie rondjes vonden we het, zo blijf je lekker zoet. Een heel mooi park met zwembad en allerlei andere faciliteiten. Er werd zelfs een aerobics les gegeven dus wij stonden fanatiek mee te springen, erg gelachen en kunnen we onze conditie weer een beetje opbouwen. Die is op het moment ver te zoeken. We zijn ook nog naar het national park gegaan. Ik liep rustig over het pad, schreeuwt Eef opeens dat ik bijna op een dunne slang stond. Goedemorgen Floor! Het was een mooie klim naar een rustig strandje.

Verder had de sushi tent er nieuwe vaste klanten bij en hebben we de muurschilderingen bewonderd door de hele stad heen. Hierbij kwamen we in contact met twee locals bij een Chinese tempel. Zij waren Hollandia bier aan het drinken dus wij kregen de uitnodiging om een biertje mee te drinken. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen! Na het biertje werden we meegenomen naar de lokale markt en kregen we allerlei maaltijden aangeboden. We vielen in de smaak want neven werden erbij gehaald en we eindigden in de nieuwe rooftopbar met nog meer bier! Perfecte manier om zo een stad te verkennen!

De volgende bestemming was Cameron Highlands, daar konden de winter kleren uit ons tas worden gehaald want 's nachts was het vijftien graden wat voor ons als gevoelstemperatuur min vijftien aanvoelde. Lekker knus met zijn alle op de zolder. We zijn hier naar de theeplantages geweest, dit was super mooi om te zien. Het mossy forest was sprookjesachtig, verbeeld je een scène uit lors of the rings in. De tweede dag zijn we zelf op pad gegaan. In de lonely Planet lazen we dat er veel mensen verdwaalden, maar daar trekken wij ons als inmiddels ervarende reizigers niet veel van aan. Het begon allemaal best soepel, totdat verschillende routes in elkaar over gingen en we na twee uur ons afvroegen of we wel goed gingen. Gelukkig hadden meerdere er last van en werd er even vergaderd hoe we dit aan moesten pakken. De kaart klopten voor geen kant qua afstanden, maar drie uur later hadden we er een mooie wandeling op zitten en zaten we met een welverdiend biertje voldaan in het park.

Taman Negara was zeker een hoogepuntje van Maleisië. Dit is het oudste regenwoud in de wereld. We kwamen het gebied binnen met een bootje, wat al een prachtige tocht op zich was. Aangekomen bij ons questhouse deed de elektriciteit het niet, omdat een groep olifanten de elektriciteit palen plat hadden gestamd. 's Avonds lagen de kaarsen voor de deur klaar, heel schattig. We kregen voor de jungle trek te horen dat we zelf ons water, eten en slaapspullen mee moesten sjouwen en dat allemaal in mijn kleine daypack. De man lachten ze broek aan flarden met ons en zei: iedereen maakt zich druk om alle bloedzuigers in die jungle en het enige waar jullie je druk over maken is de spullen die jullie mee moeten sjouwen. De eerste dag hebben we een hike van zes uur gedaan, we leerden onze grappige gids Shafik kennen, die een grote lolbroek was. Hij kon veel Nederlandse woorden en we hebben ze vocabulair uiteraard even uitgebreid. Vooral op het woord pannenkoek hebben we erg ons best gedaan maar verder dan pannenkoe kwam hij niet. We hebben deze dagen veel gewandeld, gelachen, Shaffy geleerd wat theeleuten is en volop genoten. De eerste nacht hebben we in een grot geslapen, waarbij we 's avonds een vogelspin hebben gespot en eten voor het wilde zwijn hebben bewaard. De tweede nacht in de rivier gezwommen en in een grote boomhut geslapen, waarbij we de Cevil cat hebben gespot. Aan het einde van de nacht wist ik niet meer hoe ik moest liggen want én ik stierf van de kou want had heel verstandig alleen me lakenzak mee (dacht dat neemt niet zoveel ruimte in) én ik kon geen positie meer vinden hoe ik moest liggen want alles was bont en blauw van mijn kneiterharde bed. De laatste dag de canopy walk bewandeld, een 600 meter lange hangbrug door de jungle. Daarna wilde Shaf nog geen afscheid nemen dus heeft hij nog een lunch aan de rivier voor ons klaar gemaakt en zijn we samen gaan dineren en daarna liedjes gezongen rondom het kampvuur. Het waren echt drie geweldige dagen door de laatste ekte ekte jungle.

Wat was het bed in Melaka een luxe. Hier hebben we vooral geshopt en gingen al snel door naar Singapore. We hadden bedacht dat we Singapore ook nog wel mee konden nemen, met het idee als we er dan toch zijn! De reis erheen is er een die ik niet snel zal vergeten. We reden net Singapore binnen en plotseling botsten we tegen iets aan en was er een gigantische knal! We waren vol op een personen auto in gereden en die was total loss! Wij zijn snel gaan kijken want wie weet konden we wat betekenen. De bestuurder was de auto uit gestapt en kon verbazingwekkend nog lopen maar was echter in shock. De bijrijder was er slechter aan toe. An heeft de eerste hulp verleend bij deze man en wij hebben daarom heen dingen geregeld, zoals een vertaler gezocht in de bus en de buschauffeur gekalmeerd. Je denkt dat je dan in een ontwikkeld land terecht bent gekomen, maar de ambulance ging heel onpraktisch te werk en de politie die kwam pas drie kwartier later eens een kijkje nemen. We hebben onze ogen uitgekeken van verbazing maar hebben gedaan wat we konden in deze situatie.

De andere dagen in Singapore waren heerlijk, eindelijk eens een brandschone stad! We zijn gaan picknicken in het park met allerlei producten die we vijf maanden lang hebben gemist, zijn wezen shoppen in gigantische malls. Heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien en zelfs een bioscoop avond mocht niet ontbreken. Het bezoek aan de skybar zorgde voor een geniale avond uit met geweldig uitzicht over de skyline. Wauw!

Vervolgens hebben we in Kuala Lumpur de laatste dagen in Maleisië door gebracht. In het meest crappy hostel ever, op sommige momenten kan je erg naar je eigen bed verlangen! Een dag gechilt bij het zwembad en geslenterd door China town. De rooftopbar hoort inmiddels tot favoriet, heerlijk gebarbecued en daarna een geslaagd avondje uit gehad waarbij we weer erg veel vrienden hebben gemaakt. De tijd vliegt nog steeds voorbij en over een maandje is het feest alweer over en sta ik alweer op Nederlandse bodem!

• 21 Februari 2014 - 10:51

Marije:

Super verhalen wat maken jullie weer veel bizarre dingen mee zeg! Geniet er lekker van de tijd vliegt voorbij! En voor je het weet zit je weer lekker naast mij;) hahaha kan niet wachten! Tot snel

• 21 Februari 2014 - 11:21

Jos:

Hee floeb!! Gaaf om te lezen weer! Klinkt alsof je nog steeds volop geniet:) hou dat vol de laatste weken, en daarna ook trouwens! Tot gauw xxxxx jossie

• 21 Februari 2014 - 19:28

Ger Molenaar:

Crocodile Maleisie daar begin je een beetje op te lijken floor .Mens reddende acties ,slangen enz geweldig wat ben ik benieuwd naar je verhalen en fotos.Nog heel veel lol en plezier en tot gauw